دانلود مقاله طراحي سيستم مديريت بحران براي شهرداري الکترونيک

دسته بندي : انسانی » مدیریت بحران
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 15 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏طراحي سيستم مديريت بحران براي شهرداري الکترونيک
‏چكيده‏:
‏باظهور خدمات الکترونيکي و بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان يک ابزار مناسب براي ارائه خدمات يک پارچه به مردم، بستري مناسب براي ايجاد شهرداري هاي الکترونيک فراهم شده است. با شکل گيري شهرداري الکترونيک سرعت ارائه خدمات و تصميم گيري براي مديران و به تبع آن سرعت عمليات در شرايط بحراني افزايش مي يابد. اهميت افزايش سرعت تصميم‏‌‏گيري در بحران ها به حدي است که تصميم‏‌‏گيري درست در چند ساعت اوليه بحران‏‌‏هاي طبيعي مي‏‏تواند از بروز بسياري از فجايع انساني جلوگيري کند. با طراحي سيستم‏‌‏هاي نرم‏‌‏افزاري، اعم از سيستم‏‌‏هاي بانک اطلاعاتي و سيستم‏‌‏هاي خبره مي توان به مديران تصميم‏‌‏گيرنده کمک کرد که در زمان محدود، تصميم‏‌‏گيري‏‌‏هاي عقلايي‏‌‏تري انجام دهند. سيستم هاي اطلاعاتي مديريت بحران امروزه به عنوان بخش مهمي از شهرداري‏‏هاي الکترونيک مورد توجه است.
‏هدف اين مقاله طراحي يک سيستم اطلاعاتي مديريت بحران براي شهرداري الکترونيک مي‏‌‏باشد، اطلاعات اين سيستم با توجه به خصوصيات مشترک تمام بحران‏‌‏ها و همچنين محيط و شرايط استفاده از سيستم، نوع بحران، ميزان منابع و نحوۀ تخصيص آن و ... فراهم مي‏‌‏آيد. براي طراحي اين سيستم از‏روش‏ UML‏ استفاده شده است و جهت رسيدن به يک اجماع براي طراحي Use Case‏ ‏ها که درواقع پايه و اساس يک سيستم اطلاعاتي هستند از Business Function/Entity Type Analysis‏ و طراحي يك system matrix‏ استفاده كرده ايم.به جهت گستردگي فعاليت هاي لازم براي مديريت بحران و از آنجا كه طراحي تمام زير سيستم ها در قالب يک مقاله نمي گنجد، در اين مقاله به طراحي اطلاعاتي" سيستم امداد و نجات" كه تقريبا در تمام بحران‏‏ها به خصوص بحران‏‏هاي طبيعي كاربرد دارد پرداخته ايم .نتيجه حاصله رسيدن به سه Use Case‏ ‏با عناوين " ‏شناسا‏يي‏ محل‏"،" ‏انتقال و نجات مجروح‏ي‏ن‏" و‏"‏ ‏کمک ها‏ي‏ اول‏ي‏ه‏" و يك Actor‏ با عنوان‏ ‏"‏شروع عمل‏ي‏ات‏" است. روش كار در اين مقاله براي شناسايي ديگر Use Case‏ ‏ها قابل استفاده خواهد بود.
‏کلمات کليدي‏: مديريت بحران،شهرداري الکترونيک، سيستم‏‌‏هاي اطلاعاتي،مهندسي نرم افزار، System matrix,UML
‏مقدمه:
‏ايجاد شهر و شهرداري الكترونيك تاثيرات بسياري را در زمينه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي براي شهر به دنبال خواهد داشت. در زمينه اقتصادي توسعه تجارت الكترونيكي، بانكداري الكترونيكي، گسترش استفاده از كارتهاي اعتباري، كاهش كاغذ بازي، كاهش هزينه ارائه خدمات و ايجاد زمينه براي سرمايه‏‌‏گذاري داخلي و خارجي و از تاثيرات آن خواهد بود. ارائه خدمات برخط On-line
‏ به شهروندان موجب افزايش رضايتمندي آن‏‌‏ها ازاستفاده از خدمات عمومي و خصوصي شده و امكان تشكيل گروه‏‌‏ها و اجتماعات Community
‏ برخط فراوان و هم‏‌‏چنين راي گيري برخط و توزيع عادلانه امكانات را فراهم مي‏‌‏آورد. ايجاد زمينه استفاده از نظر شهروندان در مديريت شهر از جمله اثرات اجتماعي اجراي پروژه شهر الكترونيك خواهد بود. در زمينه‏‌‏هاي فرهنگي نيز اجراي شهر الكترونيك تاثيرات زيادي را به دنبال دارد كه به‏‌‏طور مثال از شفاف سازي، اطلاع رساني، آموزش مجازي شهروندان در حوزه‏‌‏هاي عمومي و اختصاصي، امكان انتشار رسانه‏‌‏هاي ديجيتالي براي شهروندان، انتشار اخبار و اطلاعات به هنگام و اثرات فرهنگي بسيار ديگري را مي‏‌‏توان نام برد.(King‏ ‏،2007 : 50)
‏بررسیها نشان میدهد یکی از مهمترين انتظارات شهروندان از شهرداری‏‏های الکترونیک افزايش سرعت در ارائه خدمات و افزایش سرعت در تصميم‏‏گيري‏‏های مدیران می باشد.
‏سازمانهاي مديريت بحران از جمله بخش هاي سازماني هستندکه در اکثر شهرداري ها و حکومت هاي محلي تعریف میشوند.در بسياري از شهرهاي جهان وظيفه مديريت بحران توسط چند سازمان( به صورت غيريکپارچه) انجام مي پذيرد که بحث هماهنگي بين سازمانهاي متنوع و اهميت سرعت هماهنگی در ساعات اوليه بحران ها هميشه بحث برانگيز بوده است.
‏خوشبختانه با پيشرفتهاي الکترونيکي به خصوص در يک دهه اخير امکان طراحي سيستم هاي اطلاعاتي براي مديريت بحران فراهم آمده است. سيستم ها يي که امروزه به عنوان بخش جدايي نا پذيري از شهرداري هاي الکترونيکي است.
‏ما همه روزه با بحران‏‌‏هاي متنوع و با نوع شناسي‏‏هاي متفاوت دست به گريبان هستيم، انواع بحران‏‌‏هاي طبيعي، اجتماعي، فرهنگي و حتي سياسي، که در بسياري مواقع قابليت تبديل شدن به يکديگر را دارند (پور عزت 1383).اما نکته قابل توجه رسيدن به يک تعريف مشترک از بحران که در برگيرنده تمام بحران‏‌‏ها و همچنين، رسيدن به يک سري از وظايف که در تمام بحران‏‌‏ها مشترک مي‏‌‏باشد مي‏‌‏باشد. که براساس اين وظايف و همچنين در نظر گرفتن افرادي که قرار است اين وظايف را انجام دهند و همچنين هماهنگي هاي لازم بين گروههاي مختلف و نيز منابعي که بايد به گروههاي مختلف اختصاص دهيم، و منابع موجود، مي‏‌‏خواهيم طرح کلي يک سيستم اطلاعاتي مديريت بحران را با استفاده از متدولوژي طراحي سيستم
2
UML‏ ‏تا سطح Use Case‏‌‏هاي مورد نياز براي طراحي اين سيستم اطلاعاتي در اين مقاله بررسي کنيم. در طراحي سيستم‏‌‏ها با استفاده از متدولوژي UML‏،‏ Use Case‏ها درواقع به عنوان محدودۀ سيستم طراحي هستندو براساس اين Use Case‏ ‏هاست که ما مي‏‌‏توانيم، تا سطح پياده‏‌‏سازي و حتي تست و نگهداري سيستم برسيم ‏‍‌‍‌‍‍‍‍‍)‏هاشمي 1382), و از آنجا که متدولوژي UML‏ و براساس آن متدولوژي RUP‏ دو متدولوژي غالب در طراحي و پياده‏‌‏سازي سيستم‏‌‏هاي اطلاعاتي هستند و اگر بتوانيم Use Case‏ هاي مناسب و به جا را بيابيم. همه گروه پياده‏‌‏سازي قادر به پياده‏‌‏سازي و برنامه‏‌‏سازي سيستم اطلاعاتي ما خواهند بود، لذا Use Case‏ ها درواقع مهمترين‏‌‏ و حياتي‏‌‏ترين بخش طراحي سيستم هستند که ما در اين مقاله در نظر داريم Use Case‏ ‏هاي يک سيستم مديريت بحران را مشخص کنيم‏.
‏پيشينه:
‏تعريف بحران
‏از نظر آسيب‏‌‏شناسي، بحران عبارتست از وقفه کامل و يا بخشي از فعاليت گروه، يا جامعه که همراه با ضايعات جاني، خسارات مادي، و آسيب‏‌‏هاي محيطي گسترش يافته و جامعه مربوطه با منابعي که در اختيار دارد قادر به جبران آن نمي‏‌‏باشد( تاجيك 1379).‏ ‏بحران‏‌‏ها از نظر سرعت وقوع به دو دسته ناگهاني و تدريجي و از نظر عامل نيز به دو دسته طبيعي و دست‏‌‏ساز بشر تقسيم مي‏‌‏شوند.توافق عمومي روي تعريف اين واژه وجود ندارد. درواقع بيش از 40 تعريف مختلف از اين واژه مشاهده شده است. طبق تعريف سازمان جهاني بهداشت، بحران عبارت است از درهم ريختگي شديد زيست‏‌‏محيطي ــ رواني و اجتماعي که بسيار فراتر از ظرفيت انطباقي جامعه مبتلا به است(بيروديان 1385).
‏در راستاي شناخت خصوصيات مشترک تمام بحران‏‌‏ها در اين قسمت به وجه مشترک تمام بحران‏‌‏ها مي‏‌‏پردازيم:
‏وقفه در جريان عادي زندگي مردم: مهمترين مشخصه يک بحران، قطع جريان عادي زندگي در اجتماعات است. البته اين انقطاع موقتي بوده و زمان وقفه بستگي به شدت و بزرگي بحران دارد. مايحتاج اوليه زندگي، شامل مسکن، نيازمندي‏‌‏هاي فيزيولوژيک، امنيت، نيازهاي عاطفي و آرامش فکري همه دچار وقفه و اختلال شده و در نتيجه روال عادي زندگي اجتماعي از هم پاشيده مي‏‌‏شود.
‏وقفه در توليد خدمات و ارتباطات: در شرايط بحراني، فعاليت‏‌‏هاي اقتصادي جامعه از قبيل توليد، عرضه، مصرف، و خدمات همچنين ارتباطات دچار وقفه مي‏‌‏شود. ‏علل اين توقف عبارتند از، تهديد زندگي انسان و نيروي کار، ضايعات انسان و مرگ و مير، عوامل رواني، مشکلات و تنش‏‌‏هاي محيطي و...
‏خسارت مالي: يکي از شاخص‏‌‏هاي ديگر بحران خسارت مالي است که در هرگونه بحران آثار آن بسيار چشمگير و قابل توجه است.
‏تلفات و ضايعات جاني: به طور کلي اغلب بحران‏‌‏هاي مي‏‌‏توانند داراي تلفات و ضايعات جاني، از جراحات ساده تا نقص عضو و مرگ و مير باشد.
‏تخريب محيط زيست: بحران‏‌‏ها اغلب داراي اثرات منفي محيطي بوده و گاهي آسيب‏‌‏هاي غيرقابل جبران به محيط زيست وارد مي‏ آورند. آلودگي آب و هوا، تخريب زيست‏‌‏گاه‏‌‏ها، کمبود آب و مواد غذايي، به هم خوردن متعادل اکوسيستم‏‌‏ها از عوارض بحران‏‌‏ها، با منشأ طبيعي، تکنولوژيک، سياسي و اجتماعي است.
‏مشکلات عاطفي و رواني: يکي از اثرات مهم بحران‏‌‏ها، مشکلات عاطفي، و رواني انسانهاست، که شامل برخوردهاي احساسي، خشونت، افسردگي، دلسردي، و نهايتاً سرکشي، عصيان، خلاف بزه‏‌‏کاري و خودکشي است.
‏مشکلات اجتماعي: فقر، بيکاري، مهاجرت، اختلافات قوي و فرهنگي، از هم پاشيدگي خانواده‏‌‏ها کمبود بهداشت و رفاه، افزايش جرايم بزه‏‌‏کاري‏‌‏ها، مشاغل کاذب و خلاف از جمله مشکلاتي مي‏‌‏باشد که بحران‏‌‏ها با خود و يا به دنبال خود در اجتماعات به وجود مي‏‌‏آورند (بيروديان 1385)‏.
‏مديريت بحران:
‏مديريت بحران عبارتست از مجموعه فعاليت‏‌‏هاي اجرايي و تصميم‏‌‏گيري‏‌‏هاي مديريت و سياسي وابسته به مراحل مختلف و کليه سطوح بحران، در جهت نجات، کاهش ضايعات، و خسارات، جلوگيري از وقفه زندگي، توليد خدمات، حفظ ارتباطات، حفظ محيط زيست، و بالاخره ترميم و بازسازي خرابي‏‌‏ها ‏(Foster, 1980: 102‏).
‏با توجه به تعريف فوق که به صورت مشخص، مرحله تصميم‏‌‏گيري، يکي از وظايف مديريت بحران عنوان شده است. نياز به يک سيستم اطلاعاتي جهت مديريت بحران احساس مي‏‌‏شود، از آنجا که مديريت در خلاء انجام نمي‏‌‏شود، سيستم اطلاعاتي مديريت بحران هم از اطلاعات خلاء ايجاد نمي‏‌‏شود، لذا، با توجه به 7 خصوصيت عمده تمام بحران‏‌‏ها و همچنين عملياتي كه لازم است در جهت مديريت بحران انجام شود نياز به طراحي يک سيستم اطلاعاتي مديريت بحران داريم.
‏وظايفي که در مديريت بحران بايد انجام شود به صورت کلي عبارتند از:
3
‏1ـ شناسايي و ارزيابي بحران:‏ مديريت بحران شديداً نيازمند شناخت دقيق وضعيت بحراني است، منظور از شناسايي بحران عبارتست از داشتن، تصور روشن از شرايط قبل و بعد از بحران، تجسم عيني اثرات خسارات، ضايعات و پيامدهاي آن. در اين مرحله اقدامات زير توسط مديريت بحران بايد انجام شود:
‏ــ جمع‏‌‏آوري اطلاعات:‏ جمع‏‌‏آوري اطلاعات مانند ساير وظايف در مديريت بحران بايد، با سرعت و دقت انجام گيرد، اين اطلاعات شامل بخش‏‌‏هاي زير مي‏‌‏باشد.
·‏ اطلاعات مدون و مکتوب شامل نقشه‏‌‏ها، عکس‏‌‏هاي هوايي ماهواره‏‌‏اي، گزارش‏‌‏ها و آمار مربوط به منطقه بحران‏‌‏زده.
·‏ گزارش وقوع يا شروع بحران توسط ناظرين يا سيستم‏‌‏هاي اطلاع‏‌‏رساني.
·‏ بازديدها و عکس‏‌‏برداري‏‌‏هاي هوايي
·‏ مشاهدات گروههاي تجسسي شامل وضعيت کيفي، برآوردها، اندازه‏‌‏گيري‏‌‏ها و يادداشت‏‌‏هاي اوليه.
‏همانطور که از ماهيت اين وظيفه از وظايف مديريت بحران مشخص است. نقش سيستم اطلاعاتي مديريت بحران در اين قسمت بسيار پررنگ مي‏‌‏تواند باشد، ما با داشتن اطلاعات محلي که در آن بحران رخ داده است، قبل از بحران، مثلا نقشه شهر، نقشه راهها، مراکز ذخيره‏‌‏سازي سوخت و آب، بسيار موثرتر و کاراتر مي‏‌‏توانيم تصميم‏‌‏گيري کنيم.
‏ــ ارزيابي بحران:‏ داشتن اندازه و شدت بحران، مديريت را در تدارک نيازمندي‏‌‏ها و تدوين برنامه‏‌‏هاي عملياتي کمک مي‏‌‏کند. با توجه به گوناگوني بحران‏‌‏ها، لازم است که معيارهايي براي اندازه‏‌‏گيري بحران‏‌‏ها به کار گرفته شود. لذا براي مقايسه بحران‏‌‏ها، مناسب‏‌‏ترين معيارها، مربوط به متغيرهايي است که وجوه اشتراک بحران‏‌‏هاست. ‏همانطور که قبلا هم اشاره شد، وجوه اشتراک بحران‏‌‏ها در اثرات، ضايعات و خسارات آنهاست.
‏2ــ برنامه‏‌‏ريزي ضربتي:‏ برنامه‏‌‏ريزي، براي کنترل بحران، از چهار مرحله تشکيل مي‏‌‏شود، نخست بايد حوادث ناگوار پيش‏‌‏بيني شوند، سپس بايد برنامه‏‌‏هاي اقتضايي تنظيم گردند، پس از آن بايد گروههاي عملياتي مديريت بحران آموزش داده شوند و سازماندهي شوند، سرانجام بايد براي تکميل برنامه‏‌‏ها به صورت عملي‏‌‏ تمرين شود‏. (Mc Conkey, 1987: 81)
‏در اين مرحله هم نقش سيستم اطلاعاتي مديريت بحران بسيار پررنگ خواهد بود. برنامه‏‌‏ريزي بحران معمولا با توجه به تجارب گذشته، در يک جامعه و يا جوامع ديگر قابل از وقوع بحران انجام مي‏‌‏گيرد، حفظ اطلاعات مربوط به بحران‏‌‏هاي گذشته از جمله زمان، پرسنل، تخصص‏‌‏ها، مواد، وسايل و ادوات مي‏‌‏تواند از طريق سيستم اطلاعات مديريت بحران انجام گيرد.
‏3ــ سازماندگي گروههاي عملياتي:‏ عمليات مهار بحران و فوريت‏‌‏هاي عملياتي، بايستي کاملا تخصصي و مستقل ولي هماهنگ و متمرکز باشد، وابستگي حرکات مختلف در حد مديريت جامع بوده و داراي فرماندهي واحد و هماهنگي منطقي است. با توجه به اطلاعات مربوط به سازمانهايي که در بحران انجام وظيفه مي‏‌‏کنند و ليست نيروها و تخصص‏‌‏هايي که در اختيار مديريت بحران مي‏‌‏توانند بگذارند، ما در سيستم اطلاعاتي بحران مي‏‌‏توانيم، انواع گزارشات در مورد، انواع گروهها و ترکيبات متصور براي آنها داشته باشيم.
‏4ــ تصميم‏‌‏گيري:‏ تصميم‏‌‏گيري يکي از مهمترين اقدامات در مديريت بحران مي‏‌‏باشد، در مورد تصميم‏‌‏گيري در بحران‏‌‏ها معمولاً دچار يک تناقض مي‏‌‏شويم، اولا در بحران‏‌‏ها به تصميمات با کيفيت بالاحتياج داريم، و ثانيا با توجه به محدوديت زماني، امکان تصميم‏‌‏گيري درست براي ما نيست، سيستم اطلاعاتي مديريت بحران در رفع اين تناقض بسيار کارگشا خواهد بود.
‏5ــ بودجه و تخصيص منابع:‏ يکي از کارهايي که در مديريت بحران بايد صورت گيرد، تخصيص بودجه و منابع چه براي گروههاي عمليات بحران و چه براي مردم بحران‏‌‏زده مي‏‌‏باشد. که اين کار هم بدون داشتن اطلاعات از منابع موجود و همچنين نيازهاي گروهها و افراد مختلف امکان‏‌‏پذير نيست.
‏6ــ هماهنگي: ‏مديريت بحران نياز به تقسيم وظايف و طراحي واحدها و گروهها دارد. از آنجا که عمليات مديريت بحران يک فعاليت چند سازماني است که اغلب اين سازمانها، از نظر اهداف و وظايف داراي اختلافات و تفاوت‏‌‏هاي زيادي مي‏‌‏باشند، وجود سيستم اطلاعاتي مديريت بحران مي‏‌‏تواند در اين امر بسيار راه‏‌‏گشا باشد، به عنوان مثال ثبت اطلاعات مربوط به گروهها و سازمانهاي مختلف و تخصص‏‌‏هاي آنها و امکانات و منابعي که در دست دارند.
‏به صورت فهرست‏‌‏وار اقداماتي که براي واکنش بحرا ن بايد صورت گيرند موارد زير است.
‏ــ اطلاع‏‌‏رساني يا هشدار بحران،
‏ــ تخليه يا مهاجرت،
‏ــ تفحص و جستجو،
‏ــ نجات،
‏ــ ارزيابي بعد از بحران،
‏ــ عادي‏‌‏سازي و بهسازي اضطراري،
‏ــ حمل و نقل و انتقالات،
4
‏ــ برقراري ارتباطات،
‏ــ برآورد خواسته نجات‏‌‏يافتگان،
‏ــ ايجاد امنيت،
‏ــ فوريت‏‌‏هاي اجرايي،
‏ــ احياء و بازسازي
‏(بيروديان 1385).در ادامه براي آشنايي با روش طراحي سيستم اطلاعاتي مديريت بحران به طراحي سيستم اطلاعاتي مورد نيازبراي عمليات نجات مجروحين به عنوان يکي از فعاليت هاي مديريت بحران مي پردازيم.
‏رويكردهاي مختلف به سيستم مديريت بحران
‏در مورد سيستم‏‌‏هاي ا طلاعاتي مديريت بحران رويكردهاي مختلفي موجود است. در يك رويكرد به طراحي سيستم‏‌‏هاي مديريت بحران از لحاظ سخت‏‌‏افزاري پرداخته شده است(Tatomir 2005)‏. ‏كه اين سيستم ‏‌‏ها از لحاظ سخت افزاري و امنيت سيستم ‏‌‏سخت افزاري داراي چه خصوصياتي باشند به عنوان مثال استفاده از يك اتاق امن براي نگهداري از سرورها و استفاده از موبايلAgent‏ ها براي آنكه در مواقع بحران در صورت از بين رفتن زير ساخت هاي اطلاعاتي در عرض چند ساعت بتوان از موبايل Agent‏ ها استفاده كرد ‏( 2005 Miller‏ ‏).‏ كه البته با توجه به اهميت بسيار زياد اين بحث شامل بحث هاي مطروحه در اين مقاله نيست چون ما در پي طراحي سيستم نرم افزاري مديريت بحران هستيم كه در صورت طراحي مي‏‌‏توان در هر بستر سخت‏‌‏افزاري آن را به اجزاء درآورد. در مورد ديدگاه نرم افزاري به سيستم مديريت بحران رويكردهاي متفاوتي موجود است كه به نظر نگارنده جدا و متفاوت از هم نيست و قابليت استفاده موازي و تركيبي را دارد. ديگاه هاي مختلفي از جمله، ديدگاه معماري اطلاعاتي سيستم مديريت بحران به عنوان مثال سيستم مديريت بحران بايد از چه اجزاء داده‏‌‏اي استفاده كند كه داراي زير ساخت داده اي پايدار و پيوسته اي باشدوچگونه اطلاعات جمع كند و يا اينكه ساختار و لايه‏‌‏هاي سيستم مديريت بحران چگونه بايد باشد( لايه‏‌‏هاي نرم افزاري سيستم مديريت بحران )‏ ‏(HALE 1997‏).‏ ‏رويكرد ديگر، استفاده از سيستم ‏‌‏هاي خبره براي مديريت بحران است، سيستم ‏‌‏هاي خبره با استفاده از يك بانك دانش (knowledge base)‏ و استفاده از ديدگاه‏‌‌‏هاي مختلف ورود اطلاعات در مديريت بحران و همچنين استفاده از آنها به عنوان يك system)‏ ‏ Support‏ (Decision ‏در هنگام مديريت بحران كارآمدخواهند بود. بحث طراحي اين سيستم، هم‏‌‏چنين مواد اطلاعاتي مربوط به بانك دانش سيستم ‏‌‏هاي خبره مديريت بحران و نحوة‏‌‏ تعامل با آن در بسياري از مقالات مد نظر بوده است2001) ‏ .(Belkhouche
‏از منظر ديگر طراحي يك واسط براي انطباق پذير كردن تيم‏‌‏هاي اطلاعاتي موجود در سازمان هاي مختلف كه در مسأله بحران درگير هستند. نيز رويكرد ديگري براي طراحي سيستم نرم افزار مديريت بحران است. به عنوان مثال نحوة‏‌‏تعامل سازمان آتش نشاني و سيستم اطلاعاتي اورژانس با سيستم نرم افزاري مركز مديريت بحران مي‏‌‏تواند مثال خوبي براي اين رويكرد باشد كه سيستم اطلاعاتي مديريت بحران چگونه با اين دو سيستم نرم افزاري در ارتباط باشد. و تبادل داده‏‌‌‏ها دو سيستم چگونه خواهد بود. كه در اين رويكرد هدف از طراحي مديريت بحران نحوة به اشتراك گذاشتن بهتر داده‏‌‏ها خواهد بود. رويكردهاي فوق به نوعي رويكردهاي يكسان سازي در مديريت بحران بوده است. به صورتي كه در بسياري از رويكردهاي فوق تفاوتهاي ماهوي بحران‏‌‏هاي مختلف در نظر گرفته نشده است. اما رويكردهاي ديگري هم وجود دارد كه به طراحي سيستم مديريت بحران براي بحران‏‌‏هاي خاص به عنوان مثال از زلزله، سيل، يا بحران هاي اجتماعي خاصي به عنوان مسائل، بحران سلامتي در كشورهاي جهان سوم يا بحران توزيع غدا در كشورهاي فقير پرداخته كه به گونه‏‌‏اي يك ديد تخصي به مسائل بحران داشته است. 2005)‏ Claypoole‏)‏ از آنجا كه هر كدام از رويكردهاي فوق به تنهايي براي سيستم مديريت بحران جامع كافي به نظ‏ر نمي‏‌‏رسد، رويكرد ما در اين مقاله طراحي يك سيستم مديريت بحران جامع با تأكيد بر همسان سازي بحران هاي مختلف و شناسايي نكات مشترك به بحران‏‌‏هاي مختلف و قابليت، اضافه كردن بخش‏‌‏هاي مربوط به بحران‏‌‏هاي خاص در قالب زير سيستم‏‌‏هاي كوچك كه نقاط افتراق بحران‏‌‏هاي خاص را هم پوشش دهد مي‏‌‏باشد. محتواي داده با توجه به خصوصيات مشترك انواع بحران‏‌‏ها و هم اختلافات مربوط به بحران هاي خاص كه با همين روش مطرح شده در مقاله قابل طراحي و اضافه شدن به پيكره اصلي سيستم مديريت بحران خواهد بود.
‏مدل سازي باUML ‏ :

 
دسته بندی: انسانی » مدیریت بحران

تعداد مشاهده: 4855 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 15

حجم فایل:224 کیلوبایت

 قیمت: 12,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل